رفع سد معبر ، قانون و وظیفه‌ی شهرداری‌ها
























دیواندره

در سد معبر ، عرف مقابل قانون قرار گرفته است  ، برای برخورد با سدکنندگان معابر نیاز به قانونی شدیدترداریم.

امروزه سد معبر یکی از مسایل مهم بسیاری از شهرهاست، به طوری که رفع سد معبر نیز یکی از وظایف اصلی و مشترک تمام شهرداری‌هاست اما آیا واقعا قانون در این باره اجرا می‌شود؟ آیا شهرداری‌ها به وظایف خود در این حوزه آگاهی دارند و آن را به درستی انجام می‌دهند؟

 


   

در بند 20 ماده 55 اصلاحی قانون شهرداری‌ها ، بر این مساله تاکید دارد که « برای جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشتی در شهرها باشد، شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها، دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان، مراکز دامداری و به طورکلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا می‌کنند یا تولید دود، عفونت، محل تجمع حشرات و جانوران باشند، جلوگیری کرده و در تخریب کوره‌های آجر، گچ، آهک پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدام کند».


هرچند مصداق اصلی این بند مبارزه‌ با شغل‌های کاذب است، ولی با این وجود سد معبر به عنوان یک عامل مزاحم در شهرها و به ویژه در کلان شهرها، از مصادیق بند 20 ماده 55 اصلاحی قانون شهرداری‌هاست.

به استناد تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری ها ، اراضی کوچه های عمومی و میدان ها و پیاده روها و خیابانها و بطور کلی معابر واقع در محدوده هر شهر ، ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری می باشد و تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداریها مصوب 11/4/1324 اصلاحات بعد از آن که مقرر می دارد سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و غیره برای کسب و یا سکنی و یا هر نحو دیگر ممنوع است؛ تکلیف رفع آن به عهده شهرداری می باشد .

همکاری خوب نیروی انتظامی ،مجمع امورصنفی ،اصناف وکسبه در این طرح بسیار مهم واساسی است و باید با متخلفین این طرح ، بشدت برخورد کنند و دراین طرح نیز شهروندان میتوانند بهترین یاریگر باشند.

 

ریختن زباله داخل جوی معابر به استناد قانون مدیریت پسماند، امری کاملاً خلاف می باشد و قانون گذار برای متخلفین جرائمی از 500000 تا 100میلیون ریال در نظر گرفته است .



براساس قوانین موجود کشور یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها، سازماندهی معابر و گذرگاه‌های شهرها است.

شهرداری‌ها می‌توانند برای رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و ‌اماکن، راسا به وسیله ماموران خود اقدامات لازم را انجام دهند و یا در صورت نیاز از نیروهای انتظامی استفاده کنند.


شهرداری‌ها همواره نسبت به سد معبر و جمع آوری مزاحمان اقدام می‌کنند، ولی به دلیل اینکه در این موضوع گاهی عرف در مقابل قانون قرار گرفته است، پس از گذشت مدتی از برخورد شهرداری‌ها با متخلفان، آنها دوباره به حالت اولیه بر می‌گردند.


اگرچه از نظر قانونی وظایف شهرداری مشخص و تخلف بودن سد معابر نیز محرز و مشخص است، ولی نحوه برخورد قضات نیز با این پرونده‌ها متفاوت است.


هر چند که شهرداری‌ها برخوردهایی را انجام می‌دهند، اما این برخوردها مثل قضیه تکدی‌گری که در قانون جرم است چندان پاسخگو نیست و پس از مدتی دوباره شاهد این گونه تخلف‌ها در شهرها هستیم.


در تشدید مجازات این جرم ، این موضوع مطرح است که آیا می‌توانیم مجازات سد معبر را به گونه‌ای قرار دهیم که حتی بتوان فرد متخلف را حبس کرد.


وخلاصه کلام ، اگر بخواهیم با سد معبر برخورد جدی داشته باشیم، نیاز به یک قانون شدیدتر داریم.

 

 


نظرات شما عزیزان:

بارانی نیوز
ساعت22:27---3 مرداد 1392
با افتخار در لینک های سایت قرار گرفتید

بارانی نیوز
ساعت23:56---25 تير 1392
به ما هم سر بزنید دیواندره

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در برچسب:,ساعت توسط مهندس مسعودشاهمرادی| |